Knihy: březen/duben 2015

23. srpna 2015 v 20:51 | Vendula Kreplová |  Kulturní koutek
Je to zvláštní. Jsem přesvědčená, jak nestíhám číst, ale stejně se vždycky na konci měsíce podívám a zjistím, že se mi za tu dobu nahromadilo víc přečtených knih, než bych pokládala za možné. Což je jedině dobře, protože pak o nich aspoň můžu psát na blog. :) Co jsem tedy přečetla během měsíců března a dubna tohoto roku? Výběr je to pestrý, tak si v něm snad každý najde to své.

Drasticky děsivý Dexter
autor: Jeff Lindsay
rok vydání: 2012
počet stran: 185
série: první díl série Dexter

První díl série o Dexteru Morganovi, nejhodnějším zabijákovi, jakého si lze představit. Možná znáte seriál Dexter v hlavní roli s Michaelem C. Hallem. Z více stran jsem slyšela pozitivní názory na knižní předlohu, a když se mi proto naskytla příležitost pořídit si omnibus Dexterových příběhů (tři díly v jednom svazku za 69,-KČ... no, neberte to!), neváhala jsem. Musím nicméně poznamenat, že první díl mě příliš nenadchl. Místy je rozvláčný, Dexterovy poznámky jsou střídavě vtipné a střídavě příliš ujeté. Především mi však vadila nevyváženost příběhu. Lindsay hlavního záporáka do knihy uvedl až v závěru a poskytl mu směšně málo prostoru. Minimálně v porovnání se seriálem, kde je jeho úloha mnohem lépe zpracovaná a rozvinutější. Další díl si přečtu, ale nechovám ohledně něj příliš velká očekávání.

Ukázka (str. 25):
Ve Vincově zářivém asijském úsměvu bylo něco zvláštního. Jako by se naučil usmívat z nějaké obrázkové knížky. Dokonce i když si z kolegů poměrně drsně utahoval, nikdo se na něj nikdy nenaštval. Sice se ani nikdo nesmál, ale to mu nevadilo. Dodržoval všechna správná rituální gesta, ale vypadalo to, že je jen hraje. Myslím, že proto se mi líbil. Další chlapík, co předstírá, že je člověk; přesně jako já.

Hannibal
autor: Thomas Harris
rok vydání: 2007
počet stran: 397
série: čtvrtý díl série Hannibal Lecter

Chystala jsem se podívat na film, ale ještě předtím jsem si chtěla přečíst knihu, která mi již delší dobu ležela v knihovničce. Hannibal je podobně strhující jako Mlčení jehňátek (další dva romány jsem zatím nečetla). Dokonce je možná ještě o chlup lepší, protože více rozpracovává postavu doktora Lectera a umožňuje čtenáři poznat doktorovo uvažování a pohnutky. Román je v některých místech morbidní a nic pro slabé povahy, osobně mi nejvíce v paměti utkvěla celá dějová linka ohledně lidožravých prasat.

Ukázka (str. 78):
Barney se podíval na svůj odraz ve lžíci - napřed na vypouklé straně, pak na druhé a na chvilku se zamyslel. "Doktor Lecter měl vybrané chování, nebyl nijak upjatý, ale příjemný a elegantní. Zapsal jsem se tehdy do nějakého korespondenčního kurzu a on mi pomáhal přemýšlet. To neznamená, že by mě nezabil hned, jak by k tomu měl příležitost - jedna lidská vlastnost nevylučuje u člověka jakoukoli jinou. Mohou existovat jedna vedle druhé: dobré i špatné. (...)

Zrození zabijáka
autor: Darren Shan
rok vydání: 2013
počet stran: 189
série: první díl série Sága Lartena Hroozleyho

Pokud znáte příběh o polovičním vampýrovi Darrenu Shanovi, tak si nejspíš pamatujete, že jeho učitelem byl Larten Hroozley. V této knize se vracíme do minulosti a poznáváme Lartenovo dětství a dospívání. Znovu mě u Shanovy knihy překvapilo, jak realisticky líčí některé věci, například neutěšené pracovní podmínky v továrně, kde je malý Larten zaměstnaný. Jako oddechovka se kniha čte dobře, ale na přečtení dalších dílů mě nenalákala.

Ošklivá vévodkyně Markéta Pyskatá
autor: Lion Feuchtwanger
rok vydání: 1978
počet stran: 248

Po všech těch knihách o vrazích jsem sáhla po díle z úplně jiného soudku - historickém románu. Spisovatel Feuchtwanger (doporučuji od něj výborný román Goya čili Trpká cesta poznání) děj zasadil do českých zemí a pracuje s reálnými postavami. Nedokážu posoudit, jak moc je jeho kniha z historického hlediska věrná, ale zajímavé pasáže se jí nedají upřít. Bohužel se poměrně často střídají s méně záživnými. Více než děj samotný mě zaujaly postavy. Již dlouho jsem hlavní hrdinku knihy nesnášela tak jako Markétu. Markéta je sice inteligentní, ale zato nesmírně ošklivá a postupem času se kvůli tomu stává zatrpklejší a zatrpklejší, až ji její zášť dovede k podlým činům. Pro všechny milovníky českých dějin doplním, že v knize mimo jiné vystupuje pozdější král Karel IV., jeden z nejoblíbenějších českých panovníků.

Modrá jako safír
autorka: Kerstin Gier
rok vydání: 2012
počet stran: 344
série: druhý díl série Láska nezná čas

První díl Rudá jako rubín mě příliš nezaujal, ale když jsem zjistila, že nedávno vznikla filmová verze druhého dílu, rozhodla jsem se ho přečíst - a byla jsem mile překvapená. V knize ubylo romantických řečiček (ne, děkuji) a přibylo humoru (yes!). Ten má na svědomí především chrlič a démon v jedné osobě Xaverius, který se hlavní hrdince Gwen zjevuje. Rovněž se mi na knize líbí, že docela neotřelým způsobem pracuje s dynamikou ústředního páru Gwen/Gideon a zajímavě pojímá vztah mezi nimi (na Gwen v knize čeká nejedno nehezké překvapení, které na do té doby zdánlivě dokonalého Gideona vrhne úplně jiné světlo).

City of Bones
autorka: Cassandra Clare
rok vydání: 2013
počet stran: 505
série: první díl série Mortal Instruments

Asi předčasně procházím krizí středního věku, ale v této young adult knize o další výjimečné dívce jsem se docela našla. Asi proto, že hlavní hrdinka Clary není ani zdaleka dokonalá, má ostrý jazyk a umělecké sklony. To zní jako všední charakteristika, ale kniha opět zvládá ozvláštnit vztah mezi hlavní dvojicí (sympatická Clary + úžasný Jace s plavými vlasy, který do puntíku naplňuje mou slabost pro blonďáky s bojovými schopnostmi) a dává mu punc originality (čím, to nebudu prozrazovat). Krom toho hlavní i vedlejší postavy nejsou žádní svatouškové a leží jim ve skříni nejeden kostlivec, takže v mnohém doopravdy připomínají lidi (a jiné bytosti) z masa a kostí a ne jednoduché jednorozměrné figurky.

Doctor Who: Závoj smutku
autor: Tommy Donbavand
počet stran: 252

První česky vydaná kniha ze světa vynikajícího britského seriálu Doctor Who! To jsem si nemohla nechat ujít a tak jsem si knihu na loňském Whoconu (článek zde) pořídila. Výsledný dojem je bohužel rozpačitý. Kniha má své slibné okamžiky (především Doctorovo ponoření se do smutku mě dostalo, měla jsem z něj husí kůži), ale jako celek je silně nevyvážená a natahuje poměrně přímočarou historku na neúnosnou délku. Slibný konec v tomto případě nevymaže všechny předešlé nedostatky.

Pandořina skříňka
autor: Jaroslav Veis
rok vydání: 1979
počet stran: 312

Výborná sbírka sedmnácti sci-fi povídek od českého autora. Autor dokáže vytvořit pointu o síle Thorova kladiva, např. v povídce Nezlomnej lidskej duch aneb zlaté lodě. Originalitu Veisových nápadů by mu mohl nejeden spisovatel závidět (viz povídka Hopla! o muži, který se ocitne na velmi zvláštním místě). Nejednou z příběhů až mrazí, to když autor zobrazí temná zákoutí lidské povahy a děsivé následky, jaké mohou na člověka mít technické vynálezy (Hendersonův duplikátor... aneb co byste dělali, kdybyste za peníze mohli strávit jisté množství času se svými milovanými zesnulými?). A takto bych mohla pokračovat hodně dlouho, jen málokterá z povídek mi nepřišla nadprůměrně napsaná. Nejvíce na mě zapůsobila povídka Slabé místo, v níž mladý muž prochází mučením pod rukama bytostí bez jakýchkoliv emocí.

Bouřková sezóna
autor: Andrzej Sapkowski
počet stran: 358

Dlouho očekávaný nový román o zaklínači Geraltovi mě nenadchl. Jako hlavní nedostatek spatřuji absenci ucelené dějové linie. Nechápejte mě špatně, kniha se čte skvěle, jednotlivé epizody z Geraltova putování ve stopách ukradených mečů jsou zajímavé, ale jako celek román nefunguje.

Vesmír je báječné místo pro život
autoři: kolektiv autorů
rok vydání: 1987
počet stran: 232

Další skvělá sbírka sci-fi povídek, která vyšla ještě v dobách socialismu. Jako nejlepší hodnotím povídku Obyvatel hvězd o dívce, která objeví zraněného mimozemšťana a ukrývá ho před lidmi, kteří ho chtějí zabít.

Terminátor
autoři: Bill Wisher, Randall Frakes
rok vydání: 1992
počet stran: 224

První dva díly filmové ságy Terminátor zbožňuji, vyrůstala jsem na nich, takže když jsem zjistila, že existuje knižní verze, byla jsem nadšená. Kniha vznikla až po natočení filmu. U podobných přepisů jsem obvykle nedůvěřivá, ale tentokrát jsem se ve výběru nespletla. Kniha je čtivá, a ačkoliv v podstatě kopíruje děj prvního filmu, prohlubuje charaktery postav a umožňuje lépe pochopit jejich jednání. Nepřekvapivě vrhá nové světlo obzvlášť na dvojici Sara Connorová a Kyle Reese. Kyleově minulosti je věnován poměrně velký prostor, rozhodně větší než ve filmu. Kniha je na správných momentech vtipná, jindy dojemná, takže pro fanoušky filmového Terminátora jde o povinnost.

1 člověk ohodnotil tento článek.