Knihy: červenec 2015

20. února 2016 v 20:38 | Vendula Kreplová |  Kulturní koutek
Oproti předchozím článkům tentokrát píši pouze o sedmi knihách přečtených v červenci, ať vás příliš nezahltím. :) Horké letní počasí přímo vybízelo k tomu, abych četla, a to i když jsem na začátku měsíce byla na Festivalu fantazie, kde jsem se rozhodně nenudila.

Všechno, co v životě opravdu potřebuju znát, jsem se naučil ze Star Treku
autor: Dave Marinaccio
rok vydání: 1996
počet stran: 124

Útlá knížečka, v níž autor rozebírá, jak moc Star Trek ovlivnil jeho život. V některých pasážích jsem se našla, jiné mi pro změnu poskytly představu, jaké to bylo sledovat Star Trek v době, kdy jednotlivé série vznikaly, a nikoliv s odstupem. Fanouškům Star Treku mohu doporučit, ostatním kniha pochopitelně nic neřekne.

Oceán na konci uličky
autor: Neil Gaiman
rok vydání: 2013
počet stran: 184

Neil Gaiman je můj oblíbený spisovatel, a tak si žádnou jeho novinku nenechám ujít (zrovna teď louskám v originále povídkovou sbírku Předběžné varování). Oceán je přesně v duchu Gaimanových příběhů naplněný zvláštním kouzlem, skoro bych ho označila za magický realismus, ale ani to není to pravé, Gaimanův styl se těžce definuje... Každopádně kniha dokáže zaujmout i navzdory trochu pomalejšímu rozjezdu. O vyústění příběhu jsem ještě nějaký ten den přemýšlela.

O psaní
autor: Stephen King
rok vydání: 2015
počet stran: 221

Jméno Stephen King vám jistě není neznámé, a pokud jste od něj již něco četli, nejspíš vám neušlo, že King rozhodně psát umí. Kniha O psaní je proto fascinující už z toho hlediska, že King rozhodně ví, o čem mluví (tedy píše). Nejde o pouhou příručku o psaní, King se podělil o mnohé detaily a zážitky ze svého života, které formovaly jeho přístup ke psaní a ke světu celkově. Pokud píšete prózu, z knihy si mnohé odnesete. A k přečtení ji mohu doporučit i všem fanouškům Kinga, které by zajímalo zákulisí života jejich oblíbeného autora.

Morantologie
autorka: Caitlin Moran
počet stran: 312

Na prvotinu britské autorky Caitlin Moran Jak být ženou si stále brousím zuby, ale Morantologie mě podle anotace zaujala snad ještě víc. Jde o sbírku fejetonů a článků na nejrůznější témata - kultura, politika, život ženy a ještě mnohem víc. Moran píše inteligentním, humorným a čtivým stylem. Některé fejetony mě samozřejmě zaujaly více, některé méně, ale celkově jde o povedenou sbírku. Navíc autorčino rozplývání se nad seriálovým Sherlockem Benedicta Cumberbatche je něco, s čím se mohu snadno ztotožnit.

Ukázka (str. 218):
Všichni jsme v podstatě jen opice s klackem, které se snaží vyšťárat larvy. Mezi bohatstvím a chudobou je nicméně jeden značný rozdíl, a to tento: když je člověk chudý, má pocit tíže. Připadáte si těžcí, jako byste měli ruce a nohy plné vody. Možná je to dešťová voda - když jste chudí, zažijete totiž v životě mnohem víc deště. Deště, kterému nemůžete ujet v taxíku. Deště, v němž postáváte, dokud nepřijede autobus. Deště, ve kterém vám promoknou laciné boty i kabát a který proteče starými okny - a po něm často přichází chlad a plíseň. Trochu vlhka, trochu špíny, trochu zimy... nikdy se necítíte naprosto dokonale, nikdy nemůžete plně zazářit. Vždycky potřebujete něco, co vás povzbudí: cukr, cigaretu, novou rychlou písničku z rádia.

Hon
autor: Andrew Fukuda
rok vydání: 2013
počet stran: 304
série: první díl série Hon

Upírská young-adult. V rámci tohoto subžánru určitě jde o jeden z vydařenějších kousků, v němž není nouze o napínavé pasáže. Hlavní hrdina je typicky sužován traumatem z minulosti, ale naštěstí netráví přemýšlením nad svým trápením příliš mnoho času, protože se musí soustředit na důležitější věci... například jak se nenechat sežrat upíry. To člověku hned určí priority... Pojetí upírů je poměrně osvěžující, nejde o variaci stokrát čteného, byť styčné rysy se samozřejmě najdou.

Válka světů a jiné příběhy z neskutečna
autor: H. G. Wells
rok vydání: 1988
počet stran: 345

Značně ohmataný a rozpadající se svazek povídek tohoto slavného britského autora fantastiky jsem si půjčila z knihovny. Šlo o mé první setkání s Wellsovou tvorbou, a výsledek byl poněkud rozpačitý. Některé povídky jsou čtivé a mají zajímavou myšlenku (Superstimulátor, Pozoruhodný případ Davidsonových očí, Země slepců), ale u jiných jsem měla problém se začíst a jejich styl mě neoslovil. Každopádně jsem s Wellsem ani zdaleka neskončila, plánuji si přečíst některý z jeho románů - nejvíce mě láká Neviditelný muž. Součástí knihy je též román Válka světů, který jsem ovšem protentokrát vynechala a zaměřila se na povídky.

Magie pro každého
autor: Jiří Pavlovský
rok vydání: 2012
počet stran: 200
série: první díl série Kladivo na čaroděje

První díl oslavované české fantasy série Kladivo na čaroděje. Čtení knihy uběhlo rychle, nějaký ten povedený vtip se našel, ale to je vše. Jde o příjemnou jednohubku, která uvolní, ale dlouho v paměti neutkví. Třeba jsou na tom následující díly jinak, těžko říct. Každopádně momentálně nemám příliš chuť se do nich začíst, což se ovšem může časem změnit.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.