Knihy: srpen/září 2015

13. března 2016 v 21:06 | Vendula Kreplová |  Kulturní koutek
Pomalu se mi daří zmenšovat zpoždění, které jsem za dobu uveřejňování tohoto typu článků nabrala. Dneska bude řeč o knihách přečtených za srpen a září minulého roku. Dejte mi vědět, jestli jste nějakou knihu četli, a jak se vám líbila, popřípadě jestli byste si chtěli některou z nich přečíst. :)

Rozhovory Hitchcock - Truffaut
autoři: François Truffaut, Alfred Hitchcock
rok vydání: 1987
počet stran: 212

Předpokládám, že o Hitchcockovi jste již někdy slyšeli, ačkoliv jste třeba nemuseli vidět žádný z jeho filmů. Je to ten pán, který točil filmy takřka padesát let, natočil několik desítek celovečerních snímků, z nichž některé (Psycho, Vertigo, Na sever severozápadní linkou) se pravidelně objevují v v žebříčcích nejlepších děl všech dob, a právem se tak stal jedním nejlepších režisérů. A také je to pán, o jehož filmu píši svou bakalářskou práci. Ale zpět ke knize. Díky formátu rozhovoru se čte jedním dechem a pokud se zajímáte o natáčení filmu obecně, Hitchcockovu tvorbu nebo si jenom chcete rozšířit vaše znalosti o tomto režisérovi, doporučuji začít právě touto knihou. Najděte si raději anglickou verzi, český překlad není v některých pasážích úplně nejšťastnější.

Umění psát
autor: Nigel Watts
rok vydání: 1998
počet stran: 217

Další kniha o tvůrčím psaní. Je napsaná srozumitelně a obsahuje velké množství nápadů a cvičení, které by mohly řádně nakopnout vaši představivost. Osobně bych ji doporučila spíš začínajícím autorům, pokud píšete delší dobu, nejspíš vám mnoho nového neřekne, ale za nahlédnutí rozhodně stojí.

Opatství Northanger
autorka: Jane Austen
rok vydání: 2007
počet stran: 199

Přečtením této knihy si do svého čtenářského deníku mohu zařadit všech šest nejslavnějších románů Jane Austen. Opatství Northanger je milá kniha, v níž si autorka dělá inteligentním způsobem legraci z fenoménu gotických románů. Hlavní hrdinkou je mladá Catherine, která se natolik nechá unášet fantazií, až tím škodí sobě i svému okolí. Kniha je prošpikována vtipnými narážkami, je jí vlastní nadhled a sarkasmus, s níž Austen v postavách vystihla nejrůznější charakterové slabosti (povrchnost, nadutost, marnivost, naivitu...).

Krátký průvodce pro dlouhý život
autor: David B. Agus
počet stran: 176

Krátká příručka o zdravém životním stylu a zásadách, které byste měli dodržovat, pokud nechcete onemocnět. Nebudu předstírat, že jsem si z ní nic nevzala, ale opět platí, že pokud se o tuto problematiku zajímáte delší dobu, nic moc nového se z knihy nedozvíte. Každopádně díky formátu krátkých rad se čte rychle a snadno.

Dokonalé, Neuvěřitelné, Hříšné, Vražedné, Bezcitné
autorka: Sara Shepard
rok vydání: 2012-2013
počet stran: 248, 280, 240, 256, 224
série: třetí až sedmý díl série Pretty Little Liars

Ještě před nedávnem jsem sledovala seriál Pretty Little Liars, ale poté jsem s ním skončila, a myslím, že stejně tomu bude v případě knižní předlohy. Největší předností knih je jejich čtivost a umírněná délka, díky které přelouskáte jeden díl v mžiku oka. Kdyby mi bylo tak o deset let méně, pravděpodobně bych knihy přijala mnohem nadšeněji, protože autorka psát umí a střídáním perspektiv jednotlivých vypravěček zvládá udržovat napětí a zvědavost. Každopádně si ve stejnou dobu nelze nevšimnout, že jde o značně povrchní čtivo a hlavní hrdinky se občas chovají jako husy (na druhou stranu jsou to americké středoškolačky, takže...). Jako oddechové literatuře pro mladší čtenářky této sérii nicméně nemohu nic moc vyčíst.

Kořist
autor: Andrew Fukuda
počet stran: 342
série: druhý díl série

Pokračování se občas nevyvede natolik jako první díl. Tentokrát k tomu nicméně nedošlo. Kořist je stejně svižně napsaná, čtivá a napínavá. Vztahy mezi postavami se prohlubují a jejich tajemství a ošklivé vlastnosti vycházejí na světlo. Platí to, co jsem napsala již u předchozí části Hon - v rámci upírské young adult literatury jde o vydařenější kousek. Především díky živoucím postavám, které si sice nemusíte oblíbit, ale jejichž osudy vás budou zajímat. V tomto díle se mi hodně líbil prvek uzavřené komunity, která na pohled funguje jako dobře promazaný hodinový strojek, ale ve skutečnosti je od základů prohnilá. Nejde o nový motiv, ale Fukuda s ním pracuje způsobem, z něhož zamrazí.

City of Ashes
autorka: Cassandra Clare
rok vydání: 2008
počet stran: 411
série: druhý díl série The Mortal Instruments

Neříkal tu před chvílí někdo cosi o vydařeném pokračování? City of Ashes je dalším příkladem. Autorka své hrdiny očividně ráda dostává do situací, v nichž jde o krk, za což hrdinové sice nejsou vděční, ale čtenář si může vesele hvízdat. Od minulého dílu se ještě víc zašmodrchal vztah mezi hlavní hrdinkou Clary a lovcem démonů Jacem. The Mortal Instruments si mě získaly a moc ráda bych i druhý díl viděla zfilmovaný (existenci seriálu odmítám brát na vědomí, děkuji pěkně).

Insurgent
autorka: Veronica Roth
rok vydání: 2012
počet stran: 525
série: druhý díl série Divergent trilogy (Povstalecká trilogie)

Do třetice všeho dobrého, zdálo by se, a tak tu mám další druhý díl rozjeté ságy. Ze všech tří knih nejslabší, nutno dodat. Tak to dopadá, když vás natolik štve hlavní hrdinka, až byste ji nejraději vygumovali ze stránek knihy. Nebýt Čtyřky, dost možná bych knihu nedočetla. Závěrečný díl trilogie ale stejně přelouskám... Když už jsem se jednou dala do boje, tak také bitvu dovedu až do konce!

The Giver
autorka: Lois Lowry
rok vydání: 1994
počet stran: 180

Po Insurgent jsem si chtěla spravit chuť něčím hodně dobrým. Tak jsem sáhla po knize The Giver (česky Dárce), což se ukázalo jako správná volba. Ke knize mě dovedl film, který není ani zdaleka tak vydařený. Základní myšlenka příběhu - jak se žije ve společnosti, která se dobrovolně vzdala většiny svých práv a emocí - je mrazivá sama o sobě, a Lowry ji navíc zpracovala tak, že utkví v paměti. Hlavní hrdina Jonas je sice malý kluk, ale román dokáže oslovit i dospělé čtenáře. Pozice a mládí Jonase jsou pro rozvoj děje důležité, protože jeho očima poznáváme okolní svět a pomalu zjišťujeme, že v tomto světě budoucnosti je něco zatraceně prohnilého.

Tři srdce, tři lvi
autor: Poul Anderson
rok vydání: 1999
počet stran: 200

Andersonova kniha je známá fantasy klasika. Přečetla jsem ji na doporučení v Temnářčině článku a můj výsledný dojem je přinejlepším rozpačitý. Bylo toho víc, co mi na knize nesedlo. Začít bych mohla například hlavním hrdinou, který mě většinu času otravoval, například chováním vůči své ženské společnici. Schéma cesty tam a zase zpátky mě rovněž neoslovilo. Jsem ráda, že jsem se s knihou seznámila kvůli její pozici ikony žánru, ale tím můj požitek z jejího přečtení končí.

Dokonalý pár
autorka: Ally Condie
rok vydání: 2012
počet stran: 328
série: první díl série Matched

Young adult sci-fi ze světa, kde je každému člověku přidělen vhodný partner? Myšlenka zajímavá, zpracování horší. Kniha má své silné momenty, obzvlášť na začátku (umírání dědečka hlavní hrdinky), ale ve své druhé polovině se pozvolna začne topit v cukrkandlu a konec tomu dodá korunu. Pokračování číst neplánuji.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.