TOP filmoví a seriáloví záporáci

18. srpna 2016 v 20:45 | Vendula Kreplová |  Kulturní koutek
Vždycky si víc vychutnám film či seriál, když má dobrého záporáka. Někoho, kdo stojí proti hrdinovi a znesnadňuje mu život. Občas to dopadá tak, že záporák je zajímavější postavou než samotný hrdina. Přiznejme si to, záporáci mají šmrnc. Obzvlášť takoví, kteří nepostrádají motivaci pro to, co dělají a neničí jenom z toho důvodu, aby ničili. Jednorozměrné figurky nechceme, děkuji. Záporáky jednoduše zbožňuji, protože jsou většinou do značné míry psychologicky propracovaní (někdy víc než samotní kladní hlavní hrdinové) a vrtat se v jejich pokřivených, leckdy zvrhlých, ale vesměs vždycky komplexních a složitých myslích je nesmírně zábavné.

Na skutečnost, že se v článku budou vyskytovat spoilery, snad ani nemusím upozorňovat, ale kdyby náhodou… Spoilery! :)

Amy (Zmizelá)

Jediná dáma v jinak čistě mužském seznamu. Amy na první pohled působí jako anděl. Je milující, talentovaná a milá. Jenže… ve skutečnosti je to geniální manipulátorka a neštítí se ničeho, aby dosáhla svého cíle. Jako třeba ubodat svého milence uprostřed sexu a potom předstírat, že ji znásilnil. Navíc je zatraceně krásná, takovým tím specifickým způsobem.

Fantomas (Fantomas, Fantomas se zlobí, Fantomas vs. Scotland Yard)

Fantomase jsem milovala už v dětství a doteď mě to nepřešlo. Geniální, vynalézavý, prakticky nepolapitelný. A ten jeho smích… V tomto případě musím složit poklonu českému dabingu, povedl se, ale v originálním znění je to přece jenom o něčem jiném.

Dr. Horrible (Dr. Horrible's Sing-Along Blog)

Internetový seriál Josse Whedona (Firefly, Avengers) je jedním z mála děl, které je vyprávěno z pohledu záporáka. Konkrétně superpadoucha Dr. Horrible (Neil Patrick Harris), jehož největším cílem je stát se členem Evil League of Evil a získat srdce své vysněné dívky Penny. V cestě mu ale stojí superhrdina Captain Hammer (Nathan Fillion). A celé je to muzikál. Naprosto geniální, nutno dodat. Neil Patrick Harris je jako Dr. Horrible neodolatelný a docela snadno se s jeho touhou ovládnout lidstvo dá ztotožnit.

Kilgrave (Jessica Jones)

Nejnovější přírůstek v mém seznamu oblíbených záporáků. Kilgrave je charismatický psychopat, který umí ovládat lidskou mysl. Ubránit se mu je prakticky nemožné, když vám něco řekne, tak to uděláte, i kdyby to mělo znamenat vaši smrt. Zahrál si ho David Tennant, který Kilgraveovi vetkl tu správnou dávku šílenství i osobního kouzla. Je až děsivé, jak snadno Kilgrave přechází mezi náladami, jak moc se během chvilky dokáže proměnit. A nejlepší na tom je, že všechny ty zvrhlosti, co dělá (například donutí svou matku, aby se ubodala nůžkami), mají opodstatnění.

Khan (Star Trek: Do temnoty)

Khan je ztělesněním ideálního protivníka. Je geniální, nadlidsky silný a nemilosrdný. Zároveň má ale druhou stránku. Vše, co dělá, je motivováno záchranou rodiny. Takže je v podstatě na tom stejně jako Kirk a Spock, kteří rovněž chtějí zachránit svou rodinu (= posádku Enterprise). Navíc si ho zahrál Benedict Cumberbatch, který podobně dvojznačné postavy umí tak jako málokdo jiný. Většinou fandím hrdinům, Kirk a Spock jsou navíc mé oblíbené postavy, ale u tohoto filmu jsem měla opravdu problém si vybrat, komu budu držet palce a mé pocity v tomto směru se od doby jeho vzniku v nejmenším nezměnily.

Klaus (Upíří deníky, The Originals)

Klaus je přes tisíc let starý hybrid (kříženec upíra a vlkodlaka), se kterým je asi tak snadné se domluvit jako s májovým počasím. Pro své blízké by strčil ruku do ohně, ale běda jim, pokud se mu vzepřou, pak nejčastěji skončí probodnutí v rakvi. Je to manipulátor, umělec (malíř) a ctižádostivá bestie. Ale rovněž je to stvoření s neodolatelným britským přízvukem a tváří Josepha Morgana. Někdy mě štve, ale stejně ho miluji a být v jeho společnosti by mě bavilo… aspoň dokud by mě nezabil. Poté co Klause z Upířích deníků odsunuli do spin-offu The Originals, Deníky tím značně ztratily na kvalitě. Klausův vztah se Stefanem byl jednou z věcí, které seriálu dodávaly šťávu. Oblíbená záliba? Trhání hlav a vytrhávání srdcí.

Levák Bob (Simpsonovi)

Další záporák, kterého mám v oblibě už dlouho. Levák Bob je příliš inteligentní pro své vlastní dobro a irituje ho lidská hloupost. To prokáže například ve chvíli, kdy se rozhodne zničit televizi, protože dle jeho mínění otupuje rozum a odvádí lidi od duchaplnějších činností (například od malování). Krásně zpívá a je velkým milovníkem umění. Jeho největším nepřítelem je Bart Simpson, který mu již mnohokrát překazil plány. Mezi Levákem Bobem a Bartem existuje zvláštní vztah, který kolísá mezi nepřátelstvím a nevraživým respektem.

Magneto (série X-Men)

Magneta miluji, ať už má tvář Iana McKellena nebo Michaela Fassbendera, v obou případech je boží. Vztah mezi ním a Profesorem X je jedním z největších kladů celé X-Menovské série. Magneto je jeden z těch záporáků, jehož pozice je vysvětlitelná a jistým způsobem i obhajitelná. Proto se nabízí otázka, jestli jde o záporáka v pravém slova smyslu - kdyby byl příběh vyprávěn z jeho perspektivy, hned by věci vyznívaly jinak.

Malcolm Merlyn (Arrow)

Malcolm byl hlavní záporák v první sérii, poté se přesunul na vedlejší pozici, ale stále dokáže řádně zpestřit život hlavnímu hrdinovi. Důvodů, proč ho zbožňuji, je více: a) hraje ho John Barrowman (kapitán Jack Harkness z Torchwoodu), b) umí zatraceně dobře bojovat, c) má šmrnc, d) jeho životní filosofie se shoduje s mou. A v jeho životě se staly věci, které ho dovedly tam, kde je nyní. V první sérii mě především fascinovalo, jak obratně se Malcolm dokáže pohybovat mezi identitami nelítostného zabijáka a uhlazeného podnikatele.

Michael (Stargate Atlantis)

Michael je ten typ záporáka, kterého byste nejraději pohladili po hlavince a řekli mu, že všechno bude v pořádku (načež by vás zabil). V jeho případě se znovu projevuje pravdivost rčení, že lidé si své největší nepřátele občas vyrobí sami. Michael je Wraith (bestie vysávající pomocí pařátů z člověka život, takže když se na něm nakrmí, buď rapidně zestárne, nebo rovnou umírá), ale osazenstvo základny Atlantis se ho pokusilo proměnit v člověka. To se sice povedlo, avšak časem se to poněkud zvrhlo… Michaela mi bylo do samého konce líto, protože se stále pokoušel dělat to, co považoval za nejlepší. A pokud si náhodou liboval v násilí víc, než by bylo nezbytně nutné, co na tom záleží?

Dr. Oliver Thredson (American Horror Story: Asylum)

Vedle Sylara (viz níže) další nezapomenutelná záporná role Zacharyho Quinta (a ještě mnohem děsivější než Sylar). Na rozdíl od ostatních zmíněných je Thredson absolutní lidská zrůda. Vrah, násilník a psychopat, který na pohled působí jako inteligentní a přátelský člověk. O to děsivější je, když odhalí svou opravdovou povahu. Brr.

Pitch Black (Rise of the Guardians)

Animovaná kombinace Khana ze Star Treku a Klause z Upířích deníků (viz výše). Nejvíce ze všeho ho baví rozsévat strach v duších dětí. A navíc ho mluví Jude Law úžasně slizkým hlasem. Nelze nemilovat.

Plačící andělé (Doctor Who)

Jediní záporáci v tomto seznamu, se kterými nelze smlouvat. Nedomluvíte se s nimi, neutečete jim a ubránit se jim je velmi těžké. Stačí mrknout… a dostanou vás. Plačící andělé se poprvé objevili v epizodě Blink, což je pravděpodobně nejděsivější díl (a můj nejoblíbenější) seriálu Doctor Who vůbec. Dle mého názoru se neměli vracet, jejich pozdější účast v seriálu tu děsivou atmosféru poněkud rozmělnila, ale s radostí musím podotknout, že v Blink zůstávají i při dalším zhlédnutí stejně tak strašidelní (Angličané pro to mají lepší slovo: "creepy") jako poprvé.

Sylar (Heroes)

Sylar je role, díky které jsem si oblíbila Zacharyho Quinta. V průběhu čtyř sérií Sylar prochází velkou charakterovou proměnou a ke konci dokonce spolupracuje s hrdiny na zastavení ještě většího padoucha (aneb "nepřítel mého nepřítele je mým přítelem"), ale stále jde poznat, že nemá tak čistou duši jako ostatní postavy. A v první a druhé sérii je to psychopat par excellence. Nevím, co to o mně vypovídá, že si nejvíc oblíbím člověka, který rozřezává ostatním hlavy, ale čert to vem.

Čestná zmínka: Dr. Lecter, Joker, Loki (Marvel MCU), Voldemort, Snape, Terminátor (obzvlášť z druhého dílu), prezident Snow (Hunger Games), Stapleton (Pes Baskervillský), Hans Landa (Hanebný pancharti), Moriarty (Sherlock), John Doe (Sedm), Stansfield (Leon), Dalekové (Doctor Who)… jsou to všichni výborní záporáci, ale mé srdce si nezískali tolik jako výše zmínění pánové a dáma.

Jaké záporáky máte rádi vy? Shodneme se v některém bodě tohoto seznamu? Také si myslíte, že filmy a seriály by bez záporáků nebyly to pravé?

Další články na toto téma, které mě zaujaly: Mlok, Oryza, Temnářka

1 člověk ohodnotil tento článek.